משלוח חינם בקניה מעל 150 שקלים באתר

גהיי- השמן המלכותי

"הגהי הִנו מתוק בטעמו ומצנן באנרגיה שלו, מצעיר, מיטיב עם העיניים ועם הראייה, מצית את העיכול, מעניק ברק ויופי, מחזק את הזיכרון ואת הסבולת, משפר את האינטלקט ומאריך חיים. כמו כן, הוא פועל כאפרודיזיאק ומגן על הגוף מפני מחלות שונות" - בהוואפרקאשה 6.18.1 (טקסט של תורת האיורוודה מן המאה ה-16).

שמן המלכים, חמאה מזוקקת, בשימוש של אלפי שנים במסורות עתיקות מבוססות כמו בדרך המשי, ובהודו ואפריקה .מכיל איזון של חומצות שומניות קלות לעיכול החיוניות לבריאות העור, לעצבים ולתאים. הוא אידיאלי לשימוש בבישול הבריא בגלל "נקודת העישון" שלו, כלומר – הוא אינו מייצר רדיקלים חופשיים מזיקים.

הגהי נקרא גם חמאה מזוקקת. הוא דל בלקטוז.

את הגהי שלנו אנו מכינים מחמאה אורגנית טרייה שהוכנה מחלב עדרי פרות הרועות בר בשטח בצפון אוסטריה. הגהי מיוצר לאחר סילוק המים ומוצקי החלב מהחמאה, תוך כדי חימומה. לכן הוא נקרא גם "חמאה מזוקקת", כיוון שהוא נוזל זהוב שקוף למחצה, מעולה לבישול ומזין את הגוף והנפש.

מינון:

בין 1 כפית ל-2 כפות (3 עד 25 גרם) ביום.

משך הטיפול:

שימוש יומיומי

התוויות נגד:

הגהי אינו מתאים למי שמקפידים על תזונה נטולת מוצרי חלב .

על פי האיורוודה, השימוש בכמויות שוות במשקלן של דבש וגהי עלול לגרום להיווצרות של רעלנים עיכוליים.

צירופים:

הגהי משמש באיורוודה כ"אמצעי הובלה" הנושא את המזון שנאכל עמוק אל תוך הרקמות. הוא פועל כזרז למיצוי היכולות של המאכלים הצמחיים הנאכלים יחד אתו. על פי האיורוודה נהוג להשתמש בגהי לעתים קרובות כדי להזין את מערכת העצבים, מערכת הרבייה ומערכת החיסון.

 

מדוע הגהי הוא כה טוב לבריאות?

ההרכב הכימי של הגהי טומן בחובו את הסוד ליתרונות הבריאותיים שלו. בני האדם זקוקים לשומן רווי ושומן בלתי רווי כחלק מהתזונה הבריאה שלהם. הגהי מופק משילוב של שומנים רוויים ולא-רוויים: כ-65% ממנו הוא שומן רווי, 25% חד-שומן בלתי רווי ועוד 5% רב שומן בלתי רווי. השומנים הרוויים שלו עשויים ברובם (89% מהם) מחומצות שומניות בעלות שרשרת קצרה הקלות לעיכול, והוא מכיל 3% חומצה לינולאית שהיא נוגדת חמצון בתכונותיה. בנוסף, הוא מכיל את הוויטמינים המסיסים בשומן A, D, E ו-K.

הגהי הוא בעל "נקודת עישון" גבוהה (485 מעלות פרנהייט או 252 מעלות צלסיוס), ולכן הוא מהווה שמן אידיאלי לבישול. נקודת העישון מגדירה מתי השמן ממש מתחיל להישרף ולגרום לחמצון ולהיווצרות אפשרית של רדיקלים חופשיים. מאחר שהגהי הוא בעל רמת חמצון נמוכה ביותר, הוא נשאר טרי אף ללא קירור במשך זמן רב. יתרון נוסף של השימוש בגהי הוא תהליך החימום, המסלק את תכולת הלקטוז והופך אותו לנסבל עבור הרגישים ללקטוז.

יש הסבורים כי הגהי מועיל ליחס בין ה-HDL ל-LDL. באחד המחקרים אף הוכח כי לגהי היכולת להוריד את רמת הכולסטרול. אם צורכים את הגהי כחלק מתזונה חלבית-צמחונית, הוא מציע יתרונות תזונתיים חשובים. מאחר שהוא מהווה שמן טוב לבריאות, הוא יכול להחליף את השמנים המחומצנים המצויים בקרומיות התאים וכך לסייע לגוף לשמור על רמה נמוכה של חמצון.

שומנים רוויים לעומת שומנים בלתי רוויים: היכן האמת?

בעידן זה של התעסקות בנושא השומנים, הגישה האיורוודית המשבחת את יתרונות הגהי הנפלאים עלולה להיראות סותרת את המקובל. אולם, התבוננות מודרנית באופיים של מבני התאים והמטבוליזם של השומנים מאשרת את החוכמה העתיקה של האיורוודה. ידוע כי איכות נמוכה של שומן (לדוגמה שמן לא אורגני, שמן שעבר חימום או, שהמסיסים תומצתו, שמן טרנס או שמן שעבר הידרוגנציה) עלול לגרום להיווצרות של רדיקלים חופשיים ולנזק חמצוני לתאים. המשמעות היא ששומנים באיכות ירודה מזיקים לבריאותנו.

עם זאת, השומנים הִנם חיוניים עבורנו. החומרים החיוניים ויטמין A, D, E ו-K זמינים לגוף רק כאשר נוטלים אותם עם שומנים. השומנים מספקים גם חומצות שומניות חיוניות (EFA). הן חיוניות מאחר שהגוף אינו יכול לייצר אותן, ואנו זקוקים להן כדי לחיות. החומצות השומניות החיוניות (אומגה 3 ואומגה 6) מפורסמות כעת, כיוון שהן מספקות לגוף אייקוזנואידים נוגדי דלקות, וכך הן מסייעות בהעברת האיתותים בין התאים וכן מסדירות את ייצור הציטוקינים הדלקתיים על ידי ה-DNA. ככלל, השומנים מסייעים בהזנת העור, קרומיות התאים והשיער. השומנים מסייעים בהגנה על האברים הפנימיים, בשמירה על חום הגוף התקין, באגירת אנרגיה ובהזנת המוח.

 

השומנים מתחלקים לשומנים רוויים ולשומנים בלתי רוויים:

השומנים הרוויים סובלים מתדמית ציבורית גרועה, מאחר שצריכתם המוגזמת נקשרת לעלייה בסיכון ללקות בטרשת העורקים, שבץ ומחלות של הלב וכלי הדם. קיימת מחלוקת בנוגע לממצאים אלה, מאחר שרוב המחקרים שבוצעו לא הבדילו בין השומנים הרוויים האמיתיים לבין החומצות השומניות הרוויות המיוצרות באופן סינתטי. אולם, מדובר באי הבנה של תכונות השומנים הרוויים, מאחר שחלקם טובים לבריאות, למשל גהי או שמן קוקוס. שומנים רוויים מורכבים מחומצות שומניות בעלות שרשרת קצרה ומחומצות שומניות בעלות שרשרת ארוכה. החומצות השומניות בעלות השרשרת הקצרה הנן קלות לעיכול, ואילו החומצות השומניות בעלות השרשרת הארוכה אינן מתעכלות בקלות, ובנוסף הן קשורות להיווצרות של קרישי דם, פָּקֶקֶת (תרומבוזיס) וסרטן. מכאן, שהחומצות השומניות בעלות השרשרת הקצרה הנן טובות לבריאות ואף מגבירות את ייצור ההורמונים ומחזקות את קרומיות התאים.

השומנים הבלתי רוויים מתחלקים לחד שומנים בלתי רוויים (שמן זית, שמן חרדל) ולרב שומנים בלתי רוויים (שמן שומשום, שמן חמניות). שני הסוגים חיוניים לבריאותנו. אולם, הרב שומנים הבלתי רוויים שאינם מקבלים טיפול נאות בתהליך ייצורם מהווים סכנה בריאותית, מאחר שמבנה התאים שלהם משאיר אזורי "קישור" רבים שבהם עלול להתרחש חמצון. במילים אחרות, הם עלולים להתחמצן בתנאים מסוימים (לדוגמה, אור וחום), ואז, אם צורכים אותם, הם עלולים לשחרר רדיקלים חופשיים בתוך הגוף. שמן שומשום אינו מתחמצן עקב חימום, ותכולת החומצה הלינולאית שבו אף משפרת את מצב נוגדי החמצון. אבל, שמן של זרעי קנבוס מתחמצן בקלות באור ובחום. חלק מהרב שומנים הבלתי רוויים עוברים הידרוגנציה בכוונה כדי להכין מהם מרגרינה המכילה עד 40% חומצות שומניות טרנס. חומצות שומניות טרנס אלה אינן מצויות בטבע, והן נקשרות להצטברות אפשרית של LDL הגורם לנזקים ולסיכון מוגבר ללקות במחלות לב. גם השומנים הפֶּרוקסידים (שומנים מחומצנים) משתקעים למעשה על דפנות התאים ומונעים את פעולת המטבוליזם התקינה של התאים.

פעולה איורוודית:

מחזק את העיכול, מזין את הרקמות, מחזק אוגָ'ס, מרגיע את הדושות, מזין את המוח והחשיבה ומגן על העיניים.

התוויות:

עיכול: מומלץ למרוח גהי על המזון כדי להצית את התיאבון ולשפר את העיכול. הוא ממש מסייע במקרי עיכול מסוג ואטה שהוא הטיפוס העצבני והרוחני, כמו גם למערכת עיכול מסוג פיטה, שהיא חמה וחומצית.

חיסון: הגהי מחזק את המערכת החיסונית על ידי הסיוע שהוא מציע לשלמות התאים ולבריאות של דפנות התאים.

החלמה: מאחר שהגהי הוא מזין, כל מי שמרגיש מרוקן, חלש או מחלים ממחלה יכול להפיק תועלת מצריכת גהי.

רבייה: גהי הוא שיקוי מצוין לחיזוק הפוריות.

הערות:

  • הגהי הוא מצוין בטעמו. טעמו מתקתק, ויש לו השפעה שלאחר העיכול מתוקה, המסייעת להתרוקנות.

  • הגהי מסייע לעיכול בכך שהוא מצית את אש העיכול.

  • הגהי הִנו מזין, כיוון שהוא מזין את כל שבע הרקמות.

  • הגהי מועיל לחיסון, מאחר שהוא מגביר את האוגָ'ס.

  • הגהי מאזן את כל 3 הדושות, ובמיוחד הוא מפחית ואטה ומרגיע פיטה.

  • הגהי משמן את הרקמות וסך את רקמות החיבור.

  • הגהי מעביר את המאכלים הצמחיים המסיסים בשומן אל תוך הרקמות.

  • הגהי נחשב לחומר מצעיר מעולה.

  • הגהי מגן על הגוף נגד מחלות רבות, כיוון שהוא מועיל לעיניים, מנקה את הגוף מרעלים, מעניק ברק ומאריך חיים.

  • הגהי מועיל לאינטליגנציה, מחזק את המוח ואת מערכת העצבים, תורם לאנרגיה העיכולית וסך את המעיים.

  • אין להשתמש בגהי אם לקיתם במחלת קאפה כלשהי המלווה הפרשות לבנות בהירות וחסימת הערוצים.

תגיות:

TOP